Kiderült:
2017.07.31. 16:54, Hídfő
a nyugati cégek szemetét eszi Kelet-Európa
Szlovákia, Magyarország, a Cseh Köztársaság, Lengyelország és Bulgária egyaránt azzal vádolja az Európai Uniót, hogy a nyugat-európainál rosszabb minőségű termékekkel árasztotta el Kelet-Európát.
Az utóbbi hónapokban a szlovák hatóságok lefolytattak egy kiterjedt vizsgálatot, melynek során 20 különböző fajta élelmiszert – köztük sajtokat, tejtermékeket, kenyeret, csokoládét, italokat – hasonlítottak össze azzal, ami ugyanazon a néven és ugyanabban a csomagolásban Nyugat-Európában kerül értékesítésre. A kutatás során kiderült, hogy legkevesebb minden második termék esetében eltérések mutatkoztak a nyugat-európai és a kelet-európai “változat” közt; utóbbi rosszabb minőségű, és többek között kiderült, hogy már Szlovákia és Ausztria közt is eltérés mutatkozik a termékek minőségében.
Ugyanezen kutatás Bulgária és Magyarország esetében is arra az eredményre jutott, hogy a nyugat-európai élelmiszeripari cégek olcsóbb alapanyagot használnak a kelet-európai országokban értékesítésre szánt ugyanazon termékek esetében. A Cseh Köztársaságban végzett vizsgálatokból szintén az derült ki, hogy az ott értékesített termékek rosszabb minőségűek a Németországban és Ausztriában értékesítésre szánt terméknél.
Marian Jurecka cseh mezőgazdasági miniszter eképpen foglalta össze a kutatás eredményeit:
“semmi kétség nem férhet ahhoz, hogy mi vagyunk Európa szemetese.”
Bár több nyugat-európai cég is azzal védekezett, hogy az eltérő receptekkel és más alapanyagok használatával a “különböző országok fogyasztóinak eltérő ízlését próbálják kielégíteni”, a minisztert nem hatotta meg ez a válasz.
“Nem hinném, hogy a cseheknek és osztrákoknak ennyire különböző az ízlése. Mindannyian részei voltunk az Osztrák-Magyar Monarchiának – elég ránézni az ételeinkre ahhoz, hogy megértsük; ugyanaz az ízlésünk” – mondta.
Szlovákia volt miniszterelnöke, Jan Czarnogursky ráadásul a Szputnyik hírügynökségnek nyilatkozva elmondta; a Kelet-Európába szánt másodosztályú termékeket jóval agresszívabban reklámozzák, mint a nyugat-európai változatot, a fogyasztók emiatt nem figyelnek fel az eltérő minőségre.
“A gyengébb minőségű terméket agresszívabban reklámozzák, az emberek emiatt nem figyelnek fel az eltérő tartalomra. Kiderült, hogy a rosszabb minőségű termék nagyobb profitot termel. Az emberek csak most kezdik megérteni, mit vesznek a boltokban.”
A kelet-európai értékesítésre szánt silány minőségű termékek problémája a Visegrádi Négyek csúcstalálkozóján is napirendre került. Robert Fico szlovák miniszterelnök a hét folyamán felszólította az Európai Bizottságot arra, hogy vessen véget az élelmiszeriparban a kelet-európai országok diszkriminálásának.