| | Pilis : Nyomozások Árpád sírja után | 
 
 Nyomozások Árpád sírja utánNoszlopi Németh Péter-gombos zé  2010.03.06. 12:47 Így a régi Árpád-kori Buda, Budavára épületeinek  maradványait a mai Óbudán kezdték keresni. Hogy mi volt az eredmény,  erről valljon egyik legkiválóbb Buda kutatónk, Bánfai- Szabó László, aki  az Árpád-sír kutatások eredményeit összefoglalva, egy tanulmányában a  következőket írta: (8)    "A múlt század negyvenes éveiben Horváth István lelkes  előadásai nyomán kezdenek az emberek Fehéregyháza kérdésével foglalkozni  s az egyetemi ifjúság Vasváry Pál buzdítására, - melyet az Akadémiának  1847-ben, a magyarországi műemlékek összeírására és megmentésére  vonatkozó felhívása tudományosan is alátámasztott -, 1848-ban több  kirándulást tett Óbudára, a földből itt-ott még kilátszó romok  felderítésére. 
 A forradalom és szabadságharc nagy eseményei  következtében a felbuzdulás ellanyhult, csupán Érdy János folytatja 1850  nyarán a kutatást Árpád sírjának megtalálására. Az elnyomatás egész  ideje alatt ugyanis a honszerző Árpád hamvait keresik azon vélemény  alapján, hogy Fehéregyháza és Árpád sírja egymástól el nem választható,  egymással ok és okozati összefüggéseiben levő kérdés.     8. Bártfai- Szabó László: Miért nem találták meg eddig  Árpád sírját? (tanulmány)    Kutatásai eredményét Érdy 1852 február 21-én nyilvános  felolvasáson mutatja be, amelynek váratlan eredménye lett: a rendőrség  politikai tüntetést látván a dologban, a további kutatásokat betiltotta.    A közvélemény azonban nem nyugodott bele a kérdés  ilyetén elintézésébe: Buda város jogkönyvének nemrég (1845-ben)  megjelent kiadásában ugyanis szerepeltek Cronfeldt, Vibecz (Újbécs),  Lacken, Ezelpurg, Alba ecclesia kitételek, amelyekre nézve a szerkesztők  nem tudtak kielégítő magyarázatokat adni, sőt Salamon és Rómer vagy  harminc évvel később bevallották, hogy a jogkönyv néhány szakaszát nem  értik meg. Az ásatások pedig a főváros területén igen becses emlékeket  hoznak felszínre: 1847 tavaszán a Gellérthegyen találnak kirabolt római  kősírt, Bugát Pál a birtokán kiásott s kétségtelenül a szentlőrinci  pálos kolostorból eredő keresztény emléket mutat be az Akadémián,  Óbudáról előkerül az 1845-ben talált Hipponarelief, mely az  archeológusok figyelmét Aquincumra irányítja. 1851-ben a kissingi  pusztán egy boltozat szakad be; Érdy János megnézi, s a Schwanfelder-  nyaraló előtt, a mai Árpád-forrás közelében levő kápolna romjaiban úgy  véli, megtalálta Fehéregyházat, amelynek felásására Thaly Kálmán,  Nádasdy Ferenc gróf, Gaal Ernő, Réső E. Sándor alapot gyűjtenek össze és  1860-ban külön hajón, zenekarral mennek ki a munka elvégzésére. A  romantikus vállalkozást azonban a rendőrség újra megakadályozta.    Az így elnyomott hazafias felbuzdulás most irodalmi  téren keres teret a kutatásra; kellő tudományos felkészültség nélküli,  meddő szómagyarázatokban kimerült viták folynak arról: hogyan kell  Anonymus szavait értelmezni, vajon Attila sírját is meg lehetne-e  hamarosan találni stb. Hogy a kutatás akkoriban milyen módon történt,  jellemző eset gyanánt idézem, hogy Réső E. Sándor, - aki nyelvészkedő  kísérleteivel többet ártott, mint használt a magyar történetírásnak -,  bevallja, hogy atyja halála után, pontosan 1860. május 29-én kezdett  foglalkozni Árpád sírjának keresésével. Két hét múlva kiment Óbudára..."  az eső cseperegni kezdett, úgy mentünk be a református egyház udvarára s  ott az egyház kulcsát elkérve, a toronyba másztunk, én soká nézdegéltem  szét és egyszerre azon helyre mutatva, hol a Szent Pál-féle zárda (most  rokkant katonák háza) áll, - ezt jelöltem ki Árpád sírjának"..."    Hogy az első kutatók felfedezéseit nem vették komolyan -  a fenti, minden komolyságot nélkülöző módszertől eltekintve -, az  okozta, hogy ugyanazon kutató többször megváltozott nézeteit hasonló  hévvel igyekezett a közvéleményre ráerőszakolni. Réső pl. két esztendő  múlva szintén a Péterhegy táján ásatókhoz csatlakozott, Wekerle László  pedig háromszor változtatta meg véleményét ugyanazon adatok "alapos"  megvizsgálása után. Hozzájárult mindehhez továbbá azon napjainkig  észrevehető nagy hiba, hogy Fehéregyházat kiszakítva a többi óbudai  egyházi intézmény köréből, a helytörténet mellőzésével és kellő  okleveles adat összegyűjtése nélkül akarták megtalálni.    Ez a sajnálatos állapot nem változik meg 1879 után sem,  amikor az Országos Régészeti Társulat veszi a kezébe a további  kutatásokat. Érdynek ama lehetetlen érvelésével szemben, - pl. hogy a  Péterhegynél fakadó meleg forrás vizét kőmederben vezették be a városba  -, senki nem tud megfelelő ellenvetést támasztani s vagy másfél  évtizeden át megelégszenek a kutatók a helyi hagyományok szembetűnően  téves elnevezéseivel.    Sikerrel jár Arányi Lajos tervezete is, hogy Buda  várának régi épületeit táblákkal jelöljék meg, - noha mint utólag  kitűnt, Rupp Jakab meghatározásaiba sok hiba csúszott -, ellenben pl.  Pest megye régi térképének, műemlékei összeírásának tervét elodázzák,  noha Römer még 1864-ben felhívja a főváros figyelmét a belvárosi templom  északi tornyára és egyéb keresztény műemlékeire is.    A főváros keresztény műemlékeinek kimerítő leírását s a  városrészek fejlődésének egységes képét várta a közvélemény Salamon  Ferenc munkájától, amiben köztudomásúlag csalatkozott. Eltekintve attól,  hogy a műben a középkor anyaga jelentéktelen s inkább csak függelék  gyanánt van a munkához ragasztva, észrevette minden olvasója, hogy  Salamon állításai a középkort illetően bizonytalanok, Óbuda középkori  életében egyenesen tájékozatlan.    Amikor Havas Rezső, a főváros által felállított  bizottság elnöke a munkához hozzáfog, nyomban megállapítja, hogy a  hagyomány Fehéregyházról a legkisebb nyomot sem tartotta meg, tehát  okleveles adatok után kell kutatni. De ezt nem teszi! Megelégszik Knauz  Nándor néhány - kétségtelenül igen becses - kivonatával, elfogadja és  éveken át makacsul védi Knauz ama nézetét, hogy Fehéregyház a mai  Kiscell helyén állott. Nem tud latinul, mégis oklevelek szövegeit hozza  elő bizonyságul, arra, hogy az általa "feltalált" 1355-iki, 1510-iki  oklevelek szövegeiben eltérések vannak. Hogy egyik-másik kétes eredetű  lehet, arra gondolni sem mer. Tíz évi kutatás után is azon panaszkodik,  hogy nem talál a kérdésre új okleveles bizonyítékot.    Így történik, hogy az adatok mérlegelésében néha  tarthatatlan eredményekre jut, pl. hogy a magyar királyok 1390-ig, a  visegrádi évektől eltekintve, mindig Óbudán laktak; nyelvészeti nézetei,  történeti ismeretei jobbára elavultak. Viszont érdeméül kell betudnunk  azt, hogy határozottan kimondja: Fehéregyházát csak Óbudán lehet  keresni, a mai Bécsi út, az egykori magna via Strigoniensis mellett.  Akkor már ti. az országnak vagy hat helyén keresték mások Alba Marfiát.    Amikor a főváros 1882-ben ismét kiutalja az ásatásokra  szánt összeget, hangsúlyozza: igyekezzék a bizottság - melyet  Thallóczyval, Salamonnal, Zichy Jenő gróffal és Kaas Ivor báróval  egészítenek ki -, Fehéregyházát megkeresni. Úgy tudom, a bizottság  együttes munkája amellett, hogy a levéltári kutatásokat megkezdi, főként  abban merül ki, hogy megpróbálja Óbuda határát az 1355-i oklevél és  régi térképek alapján megjárni, de ez nem sikerül. Viszont Havas  tekintélye oly nagy, hogy a Pulszky- emlékkönyvben (1884) Torma Károly  csak vagylagosan következtet: Fehéregyháza vagy Kiscellben, vagy a  Radl-malom környékén volt. Ugyanott Wekerle László, a kérdésnek akkor  felmerült új kutatója, csak annyit mond: a kolostor és a templom  völgyben nem állhatott, csak hegyoldalon.    Havas érezvén azt, hogy a közvéleményt 1882. november  14-én tartott előadásával sem tudta meggyőzni arról, hogy Fehéregyháza  Kiscellben volt, itt-ott ásatott még, de néhány év múlva a kérdést  véglegesen elejtette. Idevágó utolsó előterjesztésében arra kéri a  fővárost: hozassa az ezredéves ünnepekre rendbe Kiscellt, létesítsen  Árpád-szeretetházat.    Amikor Wekerle László tanfelügyelő tanulmányával  (1885-ben) azt bizonygatja, hogy Fehéregyháza a meleg forrástól (a mai  Radl- malomtól északra állott, kevés. hitelre talál, mert előbb a  Kapucinus-hegyen kereste azt. A Viktória téglagyár területén időközben  teljesen kiássák nemcsak a templom, de a melléépült kolostor alapjait  is. A felmerült vitában Henszlmann ezeket XIV századi épületnek és  apácakolostornak tartja, Némethy Lajos, aki az egyetlen szemtanú volt a  harmadik ásatásnál, egyenesen klarissza kolostornak véli és csatlakozik  Toldt Titusz nézetéhez, hogy Fehéregyház a Radl-malom feletti magaslaton  volt. Rómer szintén azt a véleményt vallja, hogy a Viktória-téglagyári  templom nem lehet Alba Mária egyháza.    A közvélemény most már valóban nem tudhatta, kinek van  igaza? Havas meghalt, Toldt Titusz kiesett a vitatkozók közül, mert az ő  általa jelölt helyen mit sem találtak. Wekerle utóbb (1907-ben) ugyan  erős érvekkel vitatta, hogy a Viktória-gyári templom Fehéregyháza, de  nem hitték el neki. A kutatást az Óbuda felé menő Magna Via felásásával  önálló irányból kezdte meg Hetényi Imre, aki Fehéregyháza fekvésének  helyét hozzávetőleg szintén a Viktória téglagyárban mutatta ki, de  anyagi támogatás hiányában ez is félbeszakadt.    A helyzet tehát a millenáris években az volt, hogy  Fehéregyháza helyét nem tudta megjelölni senki, viszont kiástak egy igen  korai templomot és kolostort, amelynek rendeltetését senki sem tudta  megmondani.    A megoldáshoz nagy lépéssel közelebb vitte a tudományt a  klarisszák kolostorának és templomának kiásása 1908-ban a mai óbudai  kálvinista templom mellett. Ezután már csak két eshetőség maradt: a  Viktória téglagyárban kiásott templom és kolostor vagy a pálosoké -, s  akkor azonos a keresett Fehéregyházzal -, vagy a ferencesrendieké volt.  Minthogy az adatokból az tűnik ki, amit a bemutatott, 1760 körül készült  hivatalos térkép is igazol, hogy a ferencesrendiek kolostora a  Flórián-téren állott, így tehát egyéb okok mellett ez a lehetőség is  megszűnt, mert e három kolostoron kívül több a középkorban Óbudán nem  volt. A felhévizi lovagoknak tudvalevőleg csak kórháza volt Óbudán, se  rendháza, se temploma nincs.    A kutatásokat, mint láttuk, sok hazafiúi hevület  mozgatta. A romantikus felbuzdulások jó lendületet adtak a régi Buda  felkutatása ügyének, de nagyon eltérítették a realitástól és a  tudományos vonaltól. Ezekben az időkben a régi Buda épületeinek keresése  közben olyan teóriák rögződtek meg a köztudatban, melyek később -  amikor már a szakképzett régészet vette át a kutatások irányítását -  maradandóan hatoltak a tudományos kutatásokra is.    Az ősi Buda holléte után folytatott kutatások  eredménytelensége elszomorító volt, de a régi város létezését olyan sok  megbízható adat igazolta, hogy a kutatásokat abbahagyni nem lehetett.    Sajnos, a régi tévedéseket nem ismerték fel, és ennek  következtében továbbra is a mai Óbudát tartották a régi Buda utódjának.  Ezt a téves szemléletet természetesen nem a mai kutatók alakították ki,  hanem a hosszú évtizedek óta törvényszerűen elfogadott álláspont, hogy  Vetus- Buda a mai Óbuda területén volt.    Ezt még az osztrák elnyomás éveiben állapították meg,  feltehetően az akkor uralkodó szempontok szerint.    Nyilvánvaló, hogy Katona Istvánnak az a meggondolása,  hogy Árpád sírját a mai Óbudán feltételezze, az akkori idők  tájékozatlanságában gyökeredzik. 1790 körül még sok helyen igen  bizonytalanok voltak a helységnevek, mert sok régi lakott hely  elnéptelenedett, neve a török uralom alatt feledésbe ment. Az  adóösszeírások adatszolgáltatása szerint 1696-ban Esztergom vármegyében  csak 7 adózó portát jegyeztek fel, holott a megyében 1494-ben még 1322  adózó portát tartottak nyilván. Acsády Ignác szerint az 1690 évi  népösszeírás alkalmával az egyesített hatalmas Pest- Pilis- Solt  vármegyében összesen csak 85 lakott hely maradt. Az elhagyott helyek  közül sok már nemzedékek óta hosszú évtizedekkel azelőtt kipusztult. Ezt  bizonyítja az a tény, hogy az összeírásnál ige sok helység (puszta)  nevét nem tudta senki.    Maguk a törökök már a XVII. század elején nagyobbára  kiirtottnak hitték az ország lakosságát, s amikor 1605-ben Bocskai  István fejedelem néhány ezer főnyi seregével a budai basát meglátogatni  Pest alá érkezett, a törökök csodálkozva nézték a nagy magyar hadat,  fölemlítve: azt hitték, hogy egész Magyarországon mindössze sincs ennyi  ember.9    A török uralom utáni időkben a győzedelmes osztrák  császárság úgy tekintette Magyarországot, mint az osztrákok, a németség  legtermészetesebb terjeszkedési területét. Ennek a gondolatnak hívei  természetesen igyekeztek minden nyomát eltüntetni annak, hogy  Magyarország esetleg az osztrákokénál is magasabb rendű kultúrával  rendelkezhetett valaha.    Elnyomtak, pusztítottak minden fellángoló magyar  kultúrtörekvést. Már Lipót császár a jelentősebb várak felrobbantásával,  lerombolásával megkezdte a régi kultúrépítkezések javának pusztítását.  Először még a törökök esetleges újabb foglalásainak meggátlása volt a  felhozott ok, később, a Rákóczi szabadságharc leverése után, az újabb  ellenállási gócok megelőzésének ürügyével pusztították a régi magyar  kultúrmaradványokat, majd az 1848-as szabadságharc is újabb alkalom volt  erre.    Jogosan tételezhetjük fel tehát, hogy Buda várának  visszafoglalásától a kiegyezésig az osztrákok tervszerűen pusztították a  régi magyar kultúrára utaló nyomokat. Sok mindent romboltak le a  tatárok és a törökök is, de a "planírozást", a nyomok teljes  eltüntetésének befejező műveleteit az osztrákok végezték.    Adatok szólnak arról, hogy az ősi Buda nyomait a törökök  tüntették el, hogy földdel egyenlővé tették a helyét is, de az, hogy e  régi királyi vár és város helyét a mai Óbuda területén kellett máig is  keresni, hogy a régi kultúrközpont valódi helyét a nép tudatából  kiölték, ez már a magasabb rendű osztrák ténykedés eredménye kell  legyen. Erre a céltudatos osztrák törekvéseknek bőven volt ideje az  említett kor kétszáz éve alatt.  |