Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
menü
 
Ajánlott oldalak!

morvaikrisztina.hu

domonyi.aries.hu

Pro Hungaria

Betyársereg

HVIM

 
Pubicisztika
Pubicisztika : Fidesz kontra Jobbik - Az oktatáspolitika

Fidesz kontra Jobbik - Az oktatáspolitika

barikad.hu-gombos zé  2010.04.05. 12:25

A Fidesz csinos küllemű Nemzeti Ügyek Politikája című programjának 4 oldala általános szinten foglalkozik az oktatással. A négy oldal 80 százaléka az oktatáspolitika történelmének áttekintésével foglalkozik. A maradék 20 százalék érintőlegesen beszél a fennálló problémák megoldásának lehetőségeiről. Ezeknek az elképzeléseknek döntő többsége a Jobbik Oktatási programjának elemeinek lemásolása, amihez tudnunk kell, hogy a Jobbik programjának ide tartozó részei hónapokkal a Nemzeti Ügyek Politikája című programfüzetet megelőzően láttak napvilágot a Jobbiknak Radikális Változás című programjában. A Jobbik programpontjai mögött olyan kidolgozott, tudományos háttéranyag áll rendelkezésre, amely a parlamenti munka során bármikor lehetővé teszi az átgondolt törvénymódosítások benyújtását.


Az MSZP programjában kifogásoltam, hogy nem gondolkodik rendszerben, nem lehet áttekinteni, hogy honnan hová kíván eljutni, mik hivatottak a program eleminek, az elméletben felépített rendszer mozgatására. A FIDESZ programja kapcsán nincs mit kifogásolnom, mert nincs benne minimális elgondolás sem. Néhány odavetett sor az egész. Nem dönthető el, hogy mögötte van-e érdemes munka és valódi tartalom, vagy egy délután megírt, esetleg átmásolt házi dolgozatról van-e szó. Engedjék meg, hogy közbevessem, ennél a diákjaimtól is többet követeltem meg korábban. Írásomnak nem az a célja, hogy feszültségeket generáljak. Az a célom, hogy ráirányítsam a figyelmet, az állítólagos felmérések szerint egy 2-3 millió szavazóbázissal rendelkező, 20 éve a parlamenti politika területén jelen lévő pártnak, amely már oktatási minisztert is adott az országnak, tudásából mindössze ennyire futja. Egy gyenge házi dolgozatra. Ha ezt csak bevezetőnek szánták – ami a választópolgárok semmibevétele – akkor már csak az a kérdés merül fel, mi lehet a titkolt tartalom, és mi lehet belőle.

Nézzük az oktatáspolitika főbb nemzeti ügyeit!

A Fidesz kijelenti, hogy jó szakemberek nélkül nem várhatunk gazdasági fellendülést Magyarországon. A hazai szakképzési rendszert át kell alakítani – mondják – több gyakorlatra, és kevesebb elméletre van szükség. Még egy további kitörési pontot fogalmaznak meg, miszerint szükséges a vállalkozások utánpótlását képező fiatalok nevelése, tudásának növelése az általános iskolától kezdve.

Ennyi, és nem több. A Fidesz oktatáspolitikai elképzeléseinek egyik sarkalatos kérdése összefoglalható két sorban. A szakképzés problémája rendkívül összetett folyamat, amelynek megoldásához igen kevés az elmélet és gyakorlat arányának megváltoztatása. A vállalkozói ismeretekről nem szólok, mert az a képzést elősegítő többlet, ami jó esetben segíthet a gyökeres változás eléréséhez.

Fidesz: A program ide vonatkozó részében nem olvashatunk az elégtelen tudást adó Magyar Nemzeti Alaptantervről és a kerettantervekről, a szakképzési kerettantervek megváltoztatásának, továbbá a tankönyvpiac egységesítésének szükségességéről, a felvételikről, a repedező kétszintű érettségiről, a pályaorientációról, a minőségellenőrzésről, a gyakorlóhelyek és a képző intézmények kapcsolatának javításáról, az elhibázott szerkezeti átalakításokról.

Jobbik: Ezzel szemben a Jobbik választási programjában részletesen és számonkérhetően megfogalmazza a szükséges változtatásokat. Megszüntetjük a kétszintű érettségit. A minőség emelése érdekében egységes gimnáziumi és szakközépiskolai érettségit vezetünk be. Az esti és felnőttképzést bővítjük, minden szinten, kis tanulólétszám esetén is megadjuk a működéshez szükséges személyi és anyagi forrásokat. Az osztálylétszámokat és tanműhelyi csoportok létszámát a hatékony oktatás végett maximum 15 főben határozzuk meg.

A szakképzéssel kapcsolatos részletes háttéranyagunkból, mely honlapunkon www.kultura.jobbik.hu érhető el, megtalálható az az anyag, amely alapja a szakmai szervezetekkel történő egyeztetéseknek, hogy a változásokra ne kelljen további éveket várni, és ne legyen mód elfelejteni azokat.

Hogy világos legyen, miről beszélek, néhány meghatározó elképzelést felsorolok.

Az általános iskolában a kézimunka, illetve politechnika tantárgy erősítésével a fizikai munka megszerettetését, az alkotás, a gyakorlatiasság, a hasznosság kialakítását, a kézügyesség erősítését, a munka becsületének növelését tűzzük ki célul. A hetedik és a nyolcadik évfolyamon, az osztályfőnöki órákon belül, szükséges megemelni a pályaorientációs foglalkozások arányát. Az órakeretbe illesztett „prevenciós órákon” a tanulók a 7. és 8. tanévben kommunikációs, munkahelykereső és elhelyezkedési technikákkal ismerkednek meg tréningszerűen, ami a szakképzésben is folytatódik.

A szakképzésbe jelentkezők számát a munkahelyteremtésekkel párhuzamosan a mestervizsga utáni mester-életút lehetőségével kívánjuk megnövelni. Ez rátermettségen, szaktudáson, és az ipartestület előtt letett mestervizsgán múlik, a kapott mester cím pedig szakmai rangot és biztos jövőt ad. A mester-életút alapja a magas színvonalú szakképzésben a tanuló teljesítményétől függő tanulmányi ösztöndíjak fizetése, ennek révén az állam által támogatott takarékosság ösztönzése, a tanulók szakmai fejlődésének folyamatos nyomon követése, a kamarákkal való folyamatos kapcsolat erősítése. Rendszeres szakmai versenyeztetés a versenyek számának növelésével, külföldi továbbképzéshez állami ösztöndíjak nyújtása (akár rövidebb ideig történő külföldi tanuláshoz is). A szakmunkás-bizonyítvány után megszerezhető mester címhez erkölcsi és anyagi haszon is járul.

A kiemelkedő teljesítményű műhelyek anyagi támogatás és külföldi vendégtanulók szerződése mellett általuk nemzetközi reklámot is kapnak, legjobb tanulóik szakemberként való megtartása is javukra válik.

A szakképzést három évfolyamossá alakítjuk. A szakközépiskolai képzésbe bekerül a szakmai érettségi. A tanulók az első évtől kapcsolatba kerülnek a gyakorlóhellyel. Az alapműveltség magas szintje mellett a gyakorlati óraszámok mennyisége önmagában nem elegendő egy-egy szakma felsőfokú elsajátításához, de elegendő a szakmai érettségihez, ami beszámít a szakirányú felsőoktatásba. A szakmai érettségi technikumi képzésre épül.

A szakmára szóló kötelező pályaválasztási tanácsadás utáni felvételiztetés visszaadása az iskoláknak az esélyegyenlőséget teremti meg. A tanulók a számukra, adottságaik és képességeik szerint legmegfelelőbb oktatási intézményekbe kerülnek, ahol az általuk megszerezhető tudást kapják. A felvételi vizsgákba célszerű beszámítani a szakmai gyakorlatot akkor is, ha azt a felvételiző diákmunka során szerezte meg.

A jelenlegi TISZK, RFKB, Oktatási Hivatal bürokratikus rendszerét az egységes tanügy-igazgatás alá kell vonni, ahol a kamarák és a helyi érdekeket, lehetőségeket is szem előtt tartó iskolák, civil szakmai szervezetek, pedagógusok és diákok szervezetei is befolyásoló szerephez jutnak.

Az OKJ-s szakok felülvizsgálata és a vizsgáztatási rendszer egyszerűsítése, nem maradhat el. A szakiskolákban rendkívül gyakori iskolai erőszak kezelésére kész tervvel rendelkezünk. Felépítettük a szakképzés szerkezetét, és a második esély iskoláinak szerkezetét is. Ezekkel a lemorzsolódásokat fogjuk csökkenteni, illetve a lemorzsolódókat tereljük megfelelő pályára.

Mit tesz ezzel szemben a FIDESZ? Két sorban elintézi ezt a gondot, a szakmai viták során Hoffman Rózsát a KDNP szakpolitikusát tolja előre védőpajzsként.

Fidesz: A Fidesz kiemeli programjában, hogy meg kell erősíteni a hazai természettudományos és mérnökképzést. Felismeri a problémát, hogy a felsőoktatás eltömegesedett, és a végzettek felének munkájára, tudására nincs kereslet. Nem teszi hozzá, hogy a Fidesz kormányzása alatt terjedt el a felsőoktatás tömegesedése. Nincs tovább. A nemzeti ügyeket megnevezik, de a nemzeti megoldást nem ismerik. Vajon hogyan kívánják így megoldani a helyzetet? Mire szavaz a választópolgár? Újfent a választók semmibe vétele ismétlődik meg.

Jobbik: Ezzel szemben eltöröljük a bolognai rendszert. Viszahozzuk a felsőoktatási felvételit, végrehajtjuk a munkaerő-piaci kereslet és a szakemberkínálat összehangolását. Erős és szigorú akkreditációt, és annak folyamatos ellenőrzését hozzuk létre. A jegyzettámogatást visszaállítjuk, az ösztöndíjakkal kapcsolatban azt kívánjuk elérni, hogy a hallgató legfontosabb feladata a tanulás legyen. A gyakorlóhelyeket olyan rendszerrel fogjuk segíteni, ami lehetővé teszi, hogy a hallgató, diplomája megszerzését követően, e helyeken maradhasson. Felülvizsgáljuk a PPP szerződések keretében létrejött kollégiumok és felsőoktatási intézmények felújítását. Ösztönözzük az intézményeket, hogy foglalkoztassák hallgatóikat szakmai diákmunka keretében. Ennek tartamát be kell számítani a szakmai tapasztalatba, a hallgatót ezzel is segítjük, hogy keresett legyen a munkaerőpiacon.

Fidesz: Felismeri, hogy a cigányságnak problémái vannak, erre az a válasza, hogy a cigányság számára a tanulás és a munka kiemelkedéshez vezető útját választhatóvá kell tenni. Ez a javaslata annak a pártnak, amelynek 20 éve van lehetősége, hogy tevékeny szakpolitikával közvetlen alakítója, javítója legyen a cigányság helyzetének.

Jobbik: Cigány Módszertani Központot hozunk létre, melynek célja a cigányság munkára és tanulásra késztetése, nem erőltetjük az integrációt, differenciáltan kívánjuk a tanulókat oktatni, hogy mindenki a számára legmegfelelőbb képzést kaphassa meg. Szélesítjük az iskolaérettségi vizsgálatok rendszerét, bővítjük osztálytípusaink skáláját, hogy mindenki a számára legmegfelelőbbe kerülhessen. Cigány származású pedagógusokat alkalmazunk, az iskolákban növeljük a szociális szakemberek számát. A második esély iskoláinak intézményesített formáját a lemorzsolódó, főleg cigány tanulók számára szükség szerint alakítjuk. Rendkívül fontos szerepet szánunk a tradicionális egyházak cigány misszióinak. Az iskolai erőszak kezelésére kész és megvalósítható tervekkel, szerkezettel és módszerekkel rendelkezünk.

Fidesz: Megfogalmazza az oktatás egyik kiemelt feladatát, ami a társadalmi szolidaritás és az esélyegyenlőségek biztosítása, a tisztes munka és a műveltség kibontakoztatása. Kiemeli a tehetségek felkutatásának, a pedagógusok tekintélye és megbecsültsége helyreállításának szükségességét. A megoldás újfent elmarad! Nyilatkozatokból azt hallhatjuk, hogy sok a rosszul képzett pedagógus, és csökkenteni kell a pedagógusok létszámát, a fizetéseket pedig növelni kell.

Jobbik: Ez igen kevés a megoldáshoz. Konkrét és számonkérhető pedagóguséletpálya-modellt kell kialakítani. Egy korábbi elemzésemből átemelem az ide illő részt. A pedagógus tekintélyének helyreállítása úgy kezdődhet el, hogy megvédjük a pedagógust az iskolai erőszaktól. A pedagógus megbecsültségének növelése hozzájárul kiszolgáltatottsága csökkentéséhez. Erre olyan pedagóguséletpálya-modell ad megoldást, amely az anyagi és létbiztonsági háttér mellett a pedagógus saját gyermekeinek számát korkedvezményes nyugdíjjal is összeköti. (Ide tartozik, hogy az általános családi adózás mellett a harmadik gyermek után támogatás helyett a családok adókedvezményt kapnak. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos jövedelmű, háromgyermekes család nem fizet adót. Erre a megélhetési nagycsaládosok munkára szorítása révén felszabaduló segélyek adnak fedezetet.) Miután a pedagógus jövedelme méltón magas lesz, több gyermeket is vállalhat, adója mégsem emelkedik, vagy nem is lesz adóköteles. Életpálya-modellünk támogatja a pályakezdést, és emeli a tanárképzés színvonalát. A pedagógusok munkakörülményeit javítja, hogy csökkennek, lehetőleg teljesen meg is szűnnek adminisztrációs terheik. A szak- és nem szakhelyettesítéseket, szakköröket a Jobbik-kormány a jelenleginél igazságosabb módon fizeti, a táboroztatásokat pedig – mivel 24 órás szolgálatot jelentenek – kiemelten díjazza. A speciális iskolákban, a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozó pedagógusok számára a jelenleginél magasabb pótlékot adunk.

Fidesz: Újabb nemzeti ügy az egészségtelen életmód terjedése. Ehhez szükséges a testnevelésórák emelése, a szabadidős sportolásra ösztönzés.

Jobbik: Ez az elv január 16-án megjelent programunkban szerepel. A Magyar Nemzeti Tanterv óraszámkeretei szakmai vitára alkalmas állapotban már tavaly elkészültek. Programunkban a testnevelés óraszámkeretei szerepelnek. Kötelezően bevezetendőnek tartjuk a megelőző foglalkozások órakeretét mind a 12 évfolyamban. Meghatároztuk, és lefektettük annak módját, ahogy az iskolák és a sportegyesületek közötti kapcsolat közvetlen és kölcsönös lehet. Programunkban szerepel új sportpályák és tornatermek építése, hogy az iskolai, a szabadidő- és a versenysportok megfelelő teret kapjanak. Elengedhetetlen, hogy a cserkészet megerősítése mellett országos nemzettudatot építő sportközösség jöjjön létre. Ennek alapjait és igényét az iskolákban meg kell teremteni.

Fidesz: „Tartalmassá” teszi a családbarát napköziket, és programmal tölti meg azokat. Programot kíván az elvárt alapszolgáltatásról a Fidesz! Hol szerepel programjában ténylegesen az iskolák megvédése, az oktatás helyi közösségekhez kötése, a keresztény értékrend? Nem elég a családok megerősítéséről beszélni, ha közben elvesszük a falusi kisiskolát, nem támogatjuk a védelmet jelentő közösségeket. Az iskolák száma 1989 óta folyamatosan csökken, és az 1998-tól 2002-ig kormányon levő Fidesz ezen semmit sem változtatott. Nem adott nemzeti nevelést, hagyományokra építkezést. Mi menti meg a családokat a kozmopolita értékrendektől, amelyekben a hit nem érték, a kereszténységet megtagadják, az egyháznak nem lehet szerepe az oktatásban és nevelésben. Mit kíván tenni a Fidesz iskolai erőszakkal szemben?

Jobbik: Mi a helyi közösségekhez kötjük, és megvédjük az iskolákat. A falusi kisóvodák, kisiskolák, tanyasi iskolák elengedhetetlenül szükségesek a nemzet megmaradásához. A Jobbik programja a családokat – miközben terheiket csökkenti – meghatározó szocializációs közösségeikhez és a helyben végezhető munkához, valamint annak munkaerőpiacához köti. A helyi közösségek a szülőföldjükön maradó szellemi munkásokkal megerősödnek, az egyházzal közösen nevelik fel a hazaszerető, állampolgári kötelességeit teljesítő, vallásos, keresztény erkölcsében szilárd újabb nemzedékeket. A kötelező, hit- vagy erkölcstan, amely több szomszédos országban is jelen van, tovább erősíti a keresztény gyökerekre épülő nemzettudatot és a társadalmi szolidaritást, összetartást.

Kedves olvasó, ezek után döntse el, kinek a kezébe bízná az oktatás irányítását. Ne legyen elhamarkodott. Tekintse meg az oktatással kapcsolatban a Fidesz és a Jobbik Kulturális Kabinetének honlapját. Döntsön! Nem elég a múlt intézkedéseire gondolni. Ha nincsenek egy pártprogramban tények, azokat számon kérni nem lehet, mert ha megválasztotta a puszta ígéretet, ami mögött nincs megoldás, nem tehet semmit négy évig.
Radikális, számon kérhető változásra van szükség!

Elemzésem nem terjed ki minden részletre, ezért, kérem, olvassa el a Jobbik Radikális Változás című programját és látogassa meg Kabinetünk honlapját a www.kultura.jobbik.hu oldalon, ahol a teljes programon kívül más hírekről is értesülhet, és tájékozódhat a magyar emberek gondjainak megoldása felől.

Mészáros Domonkos
A Jobbik Oktatási és Kulturális Kabinetének alelnöke

Még nincs hozzászólás.
 
Ajánlott videók

 
Ősi jelképeink és zászlóink

Ez a magyar címer.

Esztergom zászlója

A Fekete sereg zászlaja

Árpád-házi királyi zászló

Honfoglaláskori

fejedelmi zászló

Az Árpád-házi királyok

családi zászlaja

 

 

Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!