Szent tevék Tibetben
barikad.hu 2012.03.26. 17:50
Tibet ősi sziklarajzait feltáró expedíció tagjai ősi teve ábrázolásokra leltek a jelenleg Kínához tartozó autonóm tartomány északi és nyugati felén. Eddig a kutatók úgy vélték, hogy a baktriai, vagyis a kétpúpú teve nem élt meg a Világ Tetején.

A baktriai teve Közép-és Belső-Ázsia száraz területeinek és sivatagjainak a legfőbb haszonállata. Az ókorban már szkíta és hun őseink tenyésztették, mert a szomjúságot és az éhséget jól bíró állatot magukkal tudták vinni a hosszú karavánutakra. A kétpúpú teve előfordult a Kaszpi-tó környékén, ahová keleti kereskedők vitték magukkal, de a középkori Magyar Királyságban is éltek ezek a fenséges állatok.
Tevék kirajzása

Tibet nyugati fele határos az Indiához tartozó Ladakkal, ahol John Vincent Belleza vezette kutatócsoport ősi teveábrázolásokat fedezett fel. A legtöbbet belekarcolták a sziklafalakba. Az egyik legtöbb karcolat és rajz a 4500 méter magasan húzódó Nubra völgyben lelhető fel. korábban a szakértők nem is gondoltak arra, hogy a teve ilyen magas vidéken is megélt. Az kevésbé lepte meg a kutatókat, hogy a történeti Tibet keleti felén, Amdoban, a mai Csinghaj-tartományban is ráleltek nyomaira, hiszen ez a térség az ókortól kezdve folyamatosan érintkezett a keleti, hun népekkel. Harmadik, tevékben egykor gazdag terület Tibet északi része, Csangtang volt, amely máig nomád pásztorairól híres és ott még elevenen élnek az ősi pásztorhagyományok. Az ott élő törzsek szoros kereskedelmi kapcsolatban álltak tibet keleti felével, és talán tevekaravánok szállították az árut.
Szent állat

Kevesen tudják, hogy a tevét a tibetiek szentnek tartották. Ngamongnak nevezték el és találkozhatunk vele az ősi szent szövegekben, de a modern népi hagyományban is. Tibet régi vallása, a bön ennek az állatnak fontos szerepet tulajdonított. A Kr. u. 8. században élt Po-bo lha-dbang spirituális mester leírta, hogy a teve szőréből font zsineg isteni segítséggel elősegíti a révületbe esést, de nagyon hatékonynak bizonyul a démonok ellen. A Drakpa Lingdrak 11. századi bön vallási szöveg szerint Tibet nyolcadik királya, Drigum Cenpo elrendelte, hogy a szent szövegeket csak a tevék vihették. (Talán véletlen egybeesés, de a jurtában élő és évszakonként költöző mongoloknál az a szokás, hogy a kerek sátor szent részét, a tetőt is általában teve szállítja.) Egy ritka bön rituális szövegben Belleza azt találta, hogy az ősi isteneknek szóló szertartásokat teve alakú trónon lehetett elvégezni. A fentiek alapján a tibetológusok egy része úgy véli, hogy ez a patás állat a bön hit egyik legfőbb védelmezőjének számított.
OB
|