| 
	
		| Modern történeti és régészeti kutatások | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.06. 12:40 |  
		| 
 A romantikus célok, - Attila és Árpád sírjának kiásása  -, mindinkább háttérbe szorultak, és a főcél a város nyomainak  felkutatása lett, különösen azért, mert minden újabb ásatás csak azt  igazolta, hogy az egész város nyomtalanul eltűnt.    Pedig ahogyan a kutatásokban jobban megerősödött a  képzett régészek és történelemkutatók szerepe, úgy kerültek elő új és új  adatok arról, hogy ebben az ősi városban igenis sok nagyszerű épület  létezett valamikor.    Viszont a régészet szakszerű ásatásai sem voltak képesek  a régi város pozitív leletszerű nyomait előkeríteni. A tudományosság  előtérbe nyomulása azután a leletek alapján kényszerszerűen szülte azt  az általános véleményt, hogy a krónikások a régi római kori  épületmaradványokat nézték hun-kori és Árpád-kori épületeknek,  illetőleg, hogy ezeket az épületmaradványokat a nép fantáziája mesék és  mondák révén összeszőtte a magyarság múltjával.  |  
 
	
		| Az Óbudai királynői vár | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.06. 12:37 |  
		| A másik döntőnek látszó állítás az , hogy a Vetus -budai  királyi-királynői vár előkerült a mai Óbuda Kálvin-köz 2-3-4. sz.  telkén, a református templom területén. A Budapest Műemlékei II.  kötetében a 376. oldalon a szakszerző amellett, hogy az itt talált  romokat igyekszik elfogadtatni mint a királyi, királynői vár  maradványait mégis kénytelen elismerni a következőket: "A négy ásatás  kőemlék-anyaga, bár igen értékes, aránylag csekély számú...  |  
 
	
		| Az Óbudai Prépostsági templom | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.06. 12:35 |  
		| Ugyanígy állunk az ún. Óbudai Prépostsági templom  állítólag megtalált maradványaival. A Budapest Műemlékei II. kötetének  400. oldalán a Korvin Ottó tér 8-9. sz. telek területén jelzi ennek a  templomnak a fellelését. Itt romokat találtak, melyek a kutatók  feltevése szerint is legfeljebb egy XV század elején épült templom  maradványai lehetnek. Abból kiindulva, hogy az épületmaradvány közelében  régebben románkori kőfaragványokat találtak, feltételezték, hogy ez a  XV században épült templom volt a Budai (Vetus- budai) káptalan  temploma. Ennek semmi kétségtelen leletbeli bizonyítéka nincs, csak  feltételezi, azért, mert okiratos nyomai vannak annak, hogy Vetus- Budán  már a X-XI. században létezett egy nagy prépostsági templom.  |  
 
	
		| A pálosok szentlőrinci kolostora | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.06. 12:33 |  
		| A pálosok egyik főkolostorának romjait vélték felfedezni  a Budakeszi u. 93. sz. alatt, mert ott rommaradványokat találtak.  Többszöri ásatás során megállapították, hogy itt valószínűleg egy  középkori kolostor romjaira bukkantak. Ezt máig a pálosok szentlőrinci  kolostorának tartják. Maga a feltételezés régebbi, de eddig nem került  elő olyan pozitív lelet, amely ezt megnyugtatóan bizonyíthatná. Viszont  ismert egy oklevél, amely 1541-ből származik, és Imre, a pálos rendi  Szent Lőrinc kolostorának akkori vezető generálisa adta ki egy  birtokcsere ügyében. Ezt a szentlőrinci kolostorban keltezték. Miután  pedig adatok vannak arról, hogy amikor a törökök a szentlőrinci  kolostort elfoglalták, azt felégették és a földdel egyenlővé téve  elpusztították, nem lehet tehát kétséges, hogy a mai Buda területén nem  létezhetett ez a szentlőrinci kolostor, mert a mai Buda környékét a  törökök 15 évvel korábban már feldúlták. Így a szentlőrinci kolostor  csak abban az esetben létezhetett még 1541-ben, ha az máshol volt, ott,  ahol az eredeti Vetus- Budát feltételezzük: a Pilisben, amelynek  területe történelmi adatok szerint 1541-ben került a törökök kezébe.  |  
 
	
		| TÉRKÉPEK ÉS OKLEVELEK VALLATÁSA | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.06. 12:28 |  
		| Herculia 
 Pilismaróton még a múlt században egy római korból  fennmaradt feliratos követ találtak, a Basaharc nevű területen, a római  korszakból származó országút mentén. A kövön a következő szöveg állt:  "Ad Herculiam". Ebből pedig azt olvashatták ki, hogy itt egy Herculia  nevű római erődítmény állt.    Ez a kő nyilvánvalóan egy útjelző kő volt, és a Duna  partján végigfutó római hadiúton a Herculia nevű római város felé vezető  utat jelezte.  |  
 
	
		| Attila sírja, Árpád sírja | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.06. 12:25 |  
		| 
 A Tarih-i Ungürüsz, illetőleg a török nyelvre  lefordított régi magyar krónika többek között még egy érdekes adatot  közöl, azt, hogy Attilát a régi Buda mellett temették el.    Mint tudjuk, Kézai Simon krónikájában szintén írt Attila  temetéséről, és a sír helyéről. Kézai szerint Attilát az országútnál, a  Bálvány-kőnél temették el. Anonymus nem írta le Attila temetkezési  helyét, de mégis célzott arra, amikor Árpád 907-ben elhunytáról írt.  Ezek szerint Árpádot Attila városa mellett temették el. Anonymus és  Kézai kora közel van egymáshoz, és így feltételezhető, hogy az akkor még  élénken élő Attila-mondákban a temetkezési helyről azonos feltevések  alakultak ki. Mindketten Attila-városnak mondják Budát, Kézai még  Sicambriának is. Valószínű tehát, hogy ugyanazon hagyomány alapján  ítélték meg Buda múltját  |  
 
	
		| Aquincum = Óbuda, nem Sicambria | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.06. 12:22 |  
		| Mint láttuk, Schoenwisner óta igazolt az a tény, hogy a  mai Óbuda római kori neve Aquincum volt. Mindazokat a feltevéseket,  melyek szerint a régi Buda előzőleg Attila-város, Sicambria, legrégebben  pedig Herculia néven szerepelt, el kellett vetni, mert ez nem lehetett  valóság, ha a forrásokban szereplő Vetus- Buda Aquincum volt a római  korban.  |  
 
	
		| Óbuda = Alt-Ofen = Ó-Pest | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.06. 12:19 |  
		| Általában azért gondolják, hogy a mai Óbuda szerepet  vitt a magyar középkorban, mert a vélemények szerint az "Óbuda" név  olyan erős hagyományokhoz van kötve a mai Óbudán, melynek egészen  bizonyosan régi alapjai vannak. Ezeknek a hagyományoknak mély gyökereit  azonban nem találhatjuk meg a köznyelvben.  |  
 
	
		| Még egyszer Alba Ecclesia /Fehéregyház/ | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.06. 12:16 |  
		| Az ősi Buda területe utáni kutatások komoly mértékben  foglalkoztatták eddig legismertebb oklevélkutatóinkat. Salamon Ferenc,  Rupp Jakab, Gárdonyi Albert, majd legbőségesebben Bánfai Szabó László  igyekezett az oklevelek adatainak felhasználásával elosztani azt a  homályt ami eddig a régi Buda helyrajzi vonatkozásaiban mutatkozott.  Bánfai Szabó "Óbuda egyházi intézményei a középkorban" című munkájában  gyűjtötte össze a régi Budára vonatkozó okleveleket. Tanulságos ez a  gyűjtemény. Bár a legtöbb oklevelet Buda helyrajzi fekvésének  megállapítása érdekében sorakoztatja fel, azok minden kétséget kizáróan  Esztergom, a Pilis hegység és az ahhoz kapcsolódó helységek határairól  szólnak.  |  
 
	
		| Basaharc-Vasarc-Vasvár | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.06. 12:13 |  
		| 1962-ben több kitűnő szakembernek bemutattam a  Basaharcnak - régi nevén Basartz-nak nevezett hely feletti helyen - a  térképen Hosszúhegynek jelölve - egy több száz méter hosszan vonuló  kőfal maradványát, mely teljesen körülfogja a hegy tetején lévő plató  területét. A fal mellett, a hegy legfelső részével összefüggésben, régi  épületalapokat is találhatunk, melyeket a régi nagy kőfallal egy  faragott kövekből emelt kisebb kőfalmaradvány köt össze.  |  
 
	
		| Árpádvár és környéke | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.06. 12:10 |  
		| 
 A Dömös és Dobogókő között emelkedő Árpádvár nevű hegyen  a szakértők felismerték egy ott teljesen földig lerombolt Árpád-kori  vár maradványát. Érdekes és a romok leromboltságára jellemző, hogy  kitűnő szakemberek sem akarták elismerni állításomat, miszerint a hegyen  Árpád-kori építkezési maradványokat találtam, mert szerintük annak  valamely nyoma kellett volna a felszínen lennie. Csak később, amikor  itt-ott faragott kövek, majd cserépmaradványok kerültek elő a föld alól,  ismerték fel az Árpád-kori építkezési nyomokat.    Ezen a hegyen is földig leromboltak mindent, és  ugyanilyen lerombolt állapotban van valamennyi Árpád-kori  épületmaradvány a környéken. Ez az oka annak, hogy nehezen ismerik fel  még a kitűnő szakemberek is azt a tényt, hogy ez a környék az Árpádkor  legsűrűbben lakott magyarországi területe volt.  |  
 
	
		| Rézbányászat a Pilisben | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.06. 12:00 |  
		| 
 Azon a területen, ahol a Pilis-hegy mészkőalapjai  kiemelkednek a környező vulkanikus származású andezit tömegből, sokfelé  voltak rézlelőhelyek.    Valószínűleg ezeken a találkozási vonalakon lehetett  kezdetleges eszközökkel legeredményesebben bányászni a rezet. A  Pilis-hegytől keletre és északra a vulkánikus csoport szélén rézbányák  és kohók nyomait lehet fellelni. Ez a rézbányászat feltehetően már a  legkorábbi kultúrkorszakban megindult, s talán már hozzájárult a  magyarországi önálló rézkor kifejlődéséhez is. A réz- és vasbányászat  ezen a pilisi területen láthatólag a törökök uralmának kezdetéig  virágzott, mert a környéken ma is sok olyan elnevezés található, amely a  fémbányászkodással függhetett össze. A Dömös környékén ismert Rám-hegy  például rézhegyet jelent, és ennek a fémbányászkodásnak nyomát jelzi a  "szer szó is, amelyet a Szerkövek néven ismert sziklacsoport tartott  fenn. A "szer" szó a fémbányászat egyik legrégibb szakkifejezése, azt a  mesterségesen létesített lejtőt jelenti, ahol a fémtartalmú köveket  különválasztották. Miután a fémfeldolgozás itt, a pilisi hegyekben ősi  időszakokig nyúlik vissza, a "szer" szó itteni létezése a  rézbányászkodás maradványának tekinthető. Anonymus krónikájában is  szerepel ez a Szer elnevezés. Szerinte a magyarok első közös gyűlésüket a  Szer-nél tartották.  |  
 
	
		| Vetus-Buda pusztulása | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.06. 11:56 |  
		| A krónikások megbízhatóságáról az utóbbi évtizedekben  sok esetben győződhettek meg a tudósok. Ez természetes. A krónikás a  maga idejében írt dolgokat kétségtelenül jobban tudja, mint a későbbi  korok kutatói. És ha időnként a krónikákban vannak is téves adatok,  vélemények, általában beigazolódik, hogy mégiscsak a szemtanú, a kortárs  ismerhette jobban a dolgokat.    Anonymus, Kézai, majd Cselebi, Lazius és Ortelius olyan  helyrajzi vonatkozásokat közöltek írásaikban a régi Budáról, melyek nem  feleltek meg a későbbi történetírók - a mai Óbudával kapcsolatos -  elképzelésének.    Sehogyan sem lehetett beleilleszteni a krónikások által  közölt leírásokba azt a Budát, amelyet a kutatók a mai Óbudán képzeltek  el, illetőleg fellelni vélték. Így azután ezeket a szerzőket leginkább  azért tartották megbízhatatlannak, mert mást mondtak, mint amit a  kutatók gondoltak.  |  
 
	
		|  OKLEVELEK VALLOMÁSA | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.03. 12:11 |  
		| Az esztergomi nagy út A régi Buda határairól korabeli leírások maradtak fenn,  különböző korokból származó hiteles másolatokban, amelyek sok helyrajzi  pont elnevezését közlik. Amikor először kezdték keresni a mai Óbuda  területén a régi Budán valamikor létezett épületek maradványait,  elővették és tanulmányozták ezeket a régi írásokat, hogy a város eredeti  helyszínrajzát fel tudják vázolni, illetve rá tudják vetíteni a mai  Óbuda ismert területére. Ezen az alapon akarták megállapítani, hogy hol  kell keresni a régi budai épületek maradványait.  |  
 
	
		| Villa De Aqua Calida /Melegvíz falu/ | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.03. 12:07 |  
		|   A régi Buda határainak megállapítását összefüggésbe  hozták minden kísérletezésnél Örs, Gézavásár (Tributum fori Geysa),  Nyék, Villa de Calida Aqua stb. helységekkel. Ugyanezek a helységek  megállapíthatóan, okleveles adatok szerint, Esztergom határában voltak.    A Villa de Aqua Calida Esztergom határában való  elhelyezkedését legjobban talán a III. András király által 1290. szept.  22-én kiadott oklevél szövege bizonyítja (Mon. Strig. II. 265.). Ez az  oklevél megerősíti László király adományát, mellyel az Esztergom falain  kívül lévő öt esztergomi falunak, - Esztergom külvárosai népének -  koronázása emlékére vámmentességet ajándékoz.    Ezek (részben ragozott névalakban): Pechen, Lybar, de  Calidis Aquis, de Ermen, de Kováthy és Szentpál falvak.    |  
 
	
		| Örs földje | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.03. 12:03 |  
		| 1524-ben készült még egy harmadik határjárási okirat is.  Ehhez II. Lajos király egy, a régi budai káptalan és a királynői rész  polgárai között folyó perben küldött ki bizottságot a határ  ellenőrzésére, vagyis újbóli megállapítására. Ez a határjárás igyekezett  követni az 1355-ben megállapított határ vonalát. Az erről a  határjárásról készült királyi oklevél megint csak azt igazolja, hogy az  ősi Buda határát egy szűk köves völgy, a Nagy-út, a régi országút,  kimagasló hegyek, a Mogyoróshegy, a Hegyeshegy, majd szőlők, dombok, az  esztergomi út és a Pilishegy elnevezésű helyek képezték. A  határleírásban szerepel az a hegyről lefelé vezető út, amely Örs földjei  felől halad lefelé az albai Szent Szűz egyháza felé.  |  
 
	
		| Guerchey falu | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.03. 12:01 |  
		| Az 1212-es határkijelölés minden átiratában említi a  Monoros vagy Mogyorós hegyet. Ez a Mogyorós elnevezés ma is megtalálható  a Szamárhegy közelében. A Basaharc elnevezésű teleptől Marótig terjed a  Mogyorós nevű terület, egészen addig a hegyig, amelyet Hegyeshegynek  neveznek. Az 1212-ből származó határjárási okmány Guerchey falu és  Verhardi föld pontjain kívül tényleg a Hegyeshegy nevű hegyet említi,  mint következő határjelölő fix pontot. A Hegyeshegy pedig ott áll ma is  Pilismarót határában, közel a faluhoz, a Bitóci völgy mellett.  Ugyanabban a helyzetben, mint a több mint 700 éves okiratban említve  volt. A Hegyeshegy és a vele összefüggő Bánom-hegy tetején messze  terjedő falrendszer nyomait találtam, melynek kapcsolódó részei a  Hosszúhegyen talált vármaradvány területével függtek össze.  |  
 
	
		| Passanduk falu | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.03. 11:56 |  
		|   A Passanduk falut kellett ezután az  oklevél-magyarázóknak a mai Óbuda környékén keresniök, pedig az is  kétségtelenül kitűnik több oklevélből, hogy ez a falu a Pilisben volt.  Kétségtelen, hogy Passanduk falu szoros területi összefüggésben volt a  régi Budával, ezt igazolja az 1212-es határjárási iraton kívül az óbudai  káptalan 1283-as, az esztergomi érsek 1296. jún. 18-i oklevele,  valamint a Rupp által közölt 1220., 1227., 1417., 1449., 1483. és az  1488. évbeli oklevelek is.    Ugyanakkor IV Béla király 1245-ben kelt oklevele  határozottan igazolja, hogy a Passanduk- föld és az Insula Leporum -  Szűz Mária sziget - szomszédos helyzetben feküdtek, és legfőképpen azt,  hogy mindkettő vitathatatlanul a Pilisben volt. (Rupp i. m. 59-60.,  valamint Bánfai Szabó i. m. 101. o.)    |  
 
	
		| Géza király piaca | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.03. 11:53 |  
		| 
 1148-ból való II. Géza király oklevele, amely arról  szól, hogy a király Mykó budai prépost kérésére a Szent László király  által rendelt 360 pensa fejében, - melyet a gonoszok (adóbehajtók) az  egyház javától gyakran elvontak, - neki adja a Géza-vásári vámjövedelmet  (Tributum fori Geysa), valamint a pesti és kerepesi sót vagy bort  szállítóhajók utáni vámot (Tributum portus Pest et Kerepes), továbbá a  megyeri révtől a Nagy-szigetig terjedő dunai halászati jogot (a  piscatura qui vulgo Dona dicitur a Portu Meger usque ad magnam insulam  regis).    Bártfai Szabó megállapítása szerint a Dona szó Tonya és  végül a tanya szóval azonos (Bártfai i. m. 140-147. old.). Ezt egyébként  igazolják a halászóhely tulajdonjogáért indított pereskedések  oklevelei:    IV Béla király 1237. nov. 19-én kelt oklevele (Mon.  Strig. I. 400.) szerint a király az esztergomi káptalannak ajándékozta a  Hunt várától elszakított Ság-földet és a hozzátartozó, Ipoly folyón  lévő Malomhelyet és a Golgoch várától elszakított Ebedföldet a Tona  halászóhellyel és a hozzátartozó szigettel.    IV Béla 1239-ben márc. 6-án kelt oklevelével (Mon.  Strig. I. 410.) visszavesz bizonyos földeket. Ez a Ság nevű hely és az  Ebed nevű föld. Ezeket az esztergomi káptalannak adományozta. Az utóbbi  területen hetven holdnyi kaszáló van és rajta egy halászó hely, melynek  Tónya a neve és egy sziget, melynek más birtokosai is vannak.    1284. febr. 25-én (Mon. Strig. II. 156.) az esztergomi  Szent István keresztes konvent előtt Lodomér esztergomi érsek és Lőrinc  között megegyezés történik a Zeg-i, Ság-i földekről, melyek a Leel-i  föld részei.  |  
 
	
		|  Egy eltűnt Duna-sziget | Noszlopi Németh Péter-gombos zé | 2010.03.02. 11:24 |  
		| Az Ipoly folyó torkolatával szemben azonban ma nem  láthatunk nagyobb szigetet, és így fel kell tételeznünk, hogy ezen a  területen sok évszázaddal ezelőtt létezett egy sziget, mely azóta  eltűnt. Ezt a lehetőséget vizsgálva, azonnal megállapítható, hogy a  Pilismarót és Zebegény között ma is létező terjedelmes síkság, - a Duna  egy nagy kanyarulatával övezett néhány kilométer hosszú és szintén  kilométerekre terjedő szélességű mai száraz földdarab egy része, -  valamikor a Duna folyómedre volt.  |  
				 |